Gynekolog Rosa T. Adalsteinsdottir

< Tilbake Hva skjer under en konsultasjon?

Vanlige grunner til å oppsøke gynekolog

Svangerskap

Etterkontroller etter fødsel

Går igjennom fødselsforløpet. Undersøker. Obs prevensjonsbehov, evtl sette inn spiral hvis ønske om det.

Skreening for livmorhalskreft

Ved en slik konsultasjon vil du hos meg få en grundig undersøkelse av hele det reproduktive systemet; man undersøker ytre kjønnsorganer, tar celleprøve og gjør ultralyd av livmoren og eggstokkene.
Hvis det oppdages celleforandringer blir det aktuelt med videre tiltak i form av kontroller, biopsier og etvl fjerning av fremste delen av livmorhalsen (konisering). Skreeningprogrammet mot livmorhalskreft begynner når kvinnen fyller 25 år. De kreftprøvene som eventuelt tas før det, skal tas på indikasjon (f.eks. unormale blødninger).

Blødningsforstyrrelser

Veldig vanlig problemstilling både hos yngre og eldre, mange forskjellige årsaker. Spesielt viktig er at de som er kommet over overgangsalderen og får blødning blir undersøkt.

PCOS

En vanlig årsak til sjeldne menstruasjoner og infertilitet. Her er det viktig med god informasjon, evtl livstilsforandringer og evtl stimulering av eggstokker hos de som ønsker å oppnå svangerskap.

Endometriose

En ofte vanskelig problemstilling. De mest aktuelle problemene i forbindelse med endometriose er smerter og hos noen infertilitet.

Prevensjonsbehov

Her er det viktig å skreddersy prevensjonsmåten etter hver enkeltes behov, det finnes f.eks
mange forskjellige p-pilletyper hvor forskjellige typer passer til forskjellige kvinner. For de som velger å bruke spiral trenger de ikke recept på forhånd, vi har spiraler her.

Ufrivillig barnløshet

Et stadig økende problem. Her vil man utrede både kvinnen og mannen, fertilitetsbehandling kan man til en viss grad behandle her, ellers blir det samarbeid mellom klinikken her og en fertilitetsklinikk.

Smerter

Menstruasjonssmerter, smerter ved samleie, bekken/buksmerter, kløe/svie i ytre kjønnsorganer.

Seksuelle problemstillinger (kvinnelige)

For eksempel smerter/svie/annet ubehag ved samleie. Blødninger ved/etter samleie.

Infeksjoner

Seksuelt overførte sykdommer, blant annet klamydia og mykoplasma, soppinfeksjoner, forandringer i utflod.

Fremfall

Hvis du føler press nedover i skjeden og sliter med å tømme blæren og/eller tarmen kan forklaringen være fremfall. Hvis dette er plagsomt vil man vanligvis anbefale operasjon. For de som ikke vil/kan opereres kan man ofte bruke en støttende ring som er da plassert i skjeden.

Urinlekkasje

Forskjellige typer av urinlekkasje trenger forskjellige behandlingsmåter.

Plager forbunnet med overgangsalder.

Hetetokter, nattesvette, søvnløshet, emosjonelt instabilitet, tørre slimhinner er blandt de mest vanlige plagene som evtl kan trenge behandling.

Er du redd for at det kan være kreft?

Eggstokk- eller livmorkreft i familien? Blødninger etter overgangsalder? Nye symptomer fra kjønnsorganer eller bekken/buk?

< Tilbake Hva skjer under en konsultasjon?